Kan vi inte presentera oss för varandra?

Hej,

Jag är besviken att det finns inte många inlägg på detta forum.

Jag vill gärna lära att känna er och förstår vem som också håller på med att lära sig svenska och varför.

Själv bodde jag i Sverige mellan 2008-12 i Skåne. Jag vill inte glömma svenskan men också vill sträva att nå en högre nivå.

Jag skriver inte ofta på svenska så vill gärna använda forumet att skriva mer.

När man jamför svenska med andra språk på lingq är vi inte alls så motiverade som dem som lära sig tyska eller spanska! Jag tror det har nåt med en brist på gemenskapsanda.

Så jag ber folk som lära sig svenska att vara vänliga och presentera er! Om det finns modersmåltalare skulle det vara riktigt flott att få er input.

Mvh,
Evan

3 Likes

Hej Evan och alla andra!

Jag heter Carl och lär mig franska (och latin, men fokuserar just nu på franska) här på lingq. Jag är född och uppvuxen i Skåne och har alltså svenska som modersmål - i skrift i alla fall :wink: skoja, jag har inte så bred dialekt!

Jag har svarat ibland på det här forumet och skulle tycka att det var kul att vara med och skriva oftare om det blir mer aktivitet. Jag kommer gärna med tips på böcker och poddar osv eller vad folk kan tänkas leta efter! :slightly_smiling_face:

Vänliga hälsningar,
Carl

4 Likes

Tack som fan. Jag pratade som en skåning en gång i tiden och förstår skånska bättre än rikssvenska. Jag faktisk såg att en lokaltidning tryckt en edition på skånska, om du har nån aning var jag kan komma åt det skulle jag gärna läsa.

Latinska är ett bra val! Jag försöka själv och tycker om den killen som har en kanal på youtube och försöka prata på latinska i Italien.

Angenämt att träffas!

1 Like

Jag känner inte till den lokaltidningen och hittar tyvärr inte när jag försökte googla lite! Men det låter kul. Också kul att du är skåning då! Använder du tungrots-r också? Var kommer du ifrån förresten?

Menar du Luke Ranieri? Jag gillar honom också och följer hans kanaler på youtube!

Angenämt att prata med dig med! Och hoppas att fler börjar vara aktiva här på forumet!

1 Like

Hej Evan

Du överdriver verkligen inte när du nämner om hur lite aktivitet det är på det Svenska forumet.
Jag är infödd göteborgare och hittade Lingq nyligen när jag började att lära mig Hebreiska.

Mvh Richard

2 Likes

Jag kommer ifrån sydvästra England, som är berömt för att vara ett jordbruksområde. så det var högst ironiskt att jag flyttade utomlands för att prova nåt nytt, men bara till sydvästra Sveriges brödkorg.

Ja, Luke Ranieri är killen.

1 Like

Det är ett bra val med Hebreiska. Inte ofta att man lära sig det men jag är säkert det finns också kurser på folkuniversitetets hemsida! Jag bor nuförtiden i Bratislava och det finns också Hebreiska som kurs här.

1 Like

Tjena allihopa,

Jag använder LingQ inte särskilt mycket längre, men för tre år sedan började jag läsa svenska. August 2020 hade jag mitt första samtal på italki, och köpte den första Harry Potter-boken. Oktober 2020 tänkte jag det måste finns ett verktyg som gjorde det jag gjorde i calibre. Svaret var ju ja - många faktiskt, och från och med oktober blev jag en LingQ-användare.

Då hade jag för mycket tid pga COVID-19 och tänkte jag kunde lära mig tyska (igen), svenska och norska. Jag studerade tyska på universitet, men kunde inte prata. Sättet att vi undervisar språk i USA är uselt :slightly_smiling_face:.

Nu är mitt liv helt annorlunda! Det var bara tillfälligt att jag valde språken, eller jag trodde det, men här finns det svenskare överallt! Faktiskt undervisar jag i svenska nu, men det är en annan sak.

Mvh,
Tåbi

1 Like

Vilken slags kurs underviser du? Låter intressant, är du i Massacheusetts?

2 Likes

Nu är det bara barn. Som en lördagsskola på svenska. Jag vill inte doxxa dem alltså säger jag inte för mycket, men nej inte Massachusetts. Staten med de flesta emigranterna ifrån Sverige/Norge (jag visste det inte då jag började med dessa språk).

Jag har också undervisat vuxna i svensk litteratur, t. ex. kursar som läst Mina drömmars stad och Stöld. Men nu har jag inte tillräckligt med tid eftersom vi (jag och min fru) nyss fick ett barn själva så är det bara barnen jag undervisar.

1 Like

Vad bra. Det är Utvandrana men baklänges! Jag håller på nu med röda rummet. Om du har inte sett det innan så är den här hemsidan bra:
Litteraturbanken | Svenska klassiker som e-bok och epub

Om du har mera romaner att rekommendera så ska jag vara nyfiken.

2 Likes

Jag skulle rekommendera Kallocain, men jag ser det finns på din länk.

Det finns ju många riktig bra svenska författare. Och jag menar inte bara deckare.

Förresten har du sett -
Allt för Sverige | SVT Play

2 Likes

Har jag sett det? Nej. Har jag sett att det finns? Självklart :slight_smile: .

Hej!
Jag är född och bor i medelpad, västernorrland. Tänkte att jag kikar in här och ser hur många som är intresserade av svenska men misstänkter eftersom det är ganska få som pratar det om man jämför med andra språk - att det är därför det är lite tomt på inlägg :blush:

// Jill

1 Like

Härligt att höra av dig. Det finns ganska många om man räknar med hur många människör har en viss förmåga på språket (minst 20 miljoner)!
Med detta är sverige ett språkbesatt land och folk läsa ganska mycket. Jag har nyss fått några av mina gamla svenska böcker och tänkar på hur många exemplar av Harry Hole har sålts i bara sverige.
Vilka språk håller du på att lära?

1 Like

Hej! Har haft lite problem med hälsan men är nu tillbaka på LingQ, i Sverige är det standard att kunna göra sig förstådd på minst 3 olika språk (men många äldre personer, så som mina svärföräldrar kan ingen engelska alls). Alla får lära sig engelska och det är vanligast att läsa spanska/tyska/franska som 3dje språk.
Eftersom jag hade så svårt med engelskan så fick jag läsa extra engelska istället för 3djespråk under grundskoletiden.
Just nu tränar jag Ryska sedan ett år tillbaka.
Jag har jobbat med personer som pratat spanska och under den tiden försökte jag lära mig spanska på egen hand, det var svårt… så gick en kurs på Komvux (vuxenskola) men det var inget för mig så klarade inte att få godkänt i grundkursen… då hittade jag Duolingo och då gick det ganska snabbt i början att kunna göra sig lite förstådd på jobbet…
Jag började med ryska på duolingo efter att ha tröttnat med att träna tyska i ca 3månader.
Har även testat lite andra appar men denna app har verkligen fått mig att komma över tröskeln av “tragglande” till att flyta på relativt bra! Läser nu Harry potter och det känns inte ens jobbigt trots att många ord är nya.

Hade faktiskt inte ens hört talas om serien med “harry hole” innan du skrivit namnet, så var tvungen att googla.
Min sambo lyssnar mycket på ljudböcker när han är på jobbet, när jag kommer hem från jobbet så vill jag ha tyst :grin:

1 Like

Trevligt att höra av dig! Jag också övar på ryska. Svenska of Ryska har vissa likheter. Om du lysnnar till ljuden av “vot” låter det ganska nära till folk från Listerland! Det kan vara nån slags koppling för att folk stammen “Rus” var aktiv i Sverige och dem som grundade Kyiv pratade fornnordiska. Det kan vara nån slags kontakt mellan Sverige och Moscovia över hundratals år. Ordet för dal är inte långt ifrån den slaviska ord, på ryska “dolina”. I plural “dalarna” “doliny”.

1 Like

Sverige har haft delar av rysslands/Sovjetunionens områden och makt över finland mm tidigare… har faktiskt ingen aning om hur folk från Listerland låter… vilken dialekt tänker du på då? Jag pratar själv medelpadsmål.
Eller menar du hur man pratade i den del som sverige kallade livland på 1700-talet?

Dialekterna i Sverige har väldigt stor skillnad. Det är svårt för många i söder att förstå någon i norr och vise versa… Gotländska ska vi inte prata om! Jag har varit på gotland i flera veckor men jag föstår inte när den äldre generationen pratar. Jag förstår inte alls “gutemål” men förstår den mildare varianten “gotländska” även om det kan bli missförstånd ibland…
Nu i juletider så kan man exempelvis ge exemplet vad en kula i julgranen heter. I södra och mellansverige heter det Julgranskula, i norra delen heter det Pumla…
I södra delen betyder “Ballen” balkong och i norra är det ett smeknamn på manligt kön, som snopp… (snopp betyder även att “ta bort något” med mera)

1 Like

En av de kändaste “moderna” böckerna som är skriven helt på mål (dialekt) är “äldreomsorgen från övre kågedalen”. Anledningen varför den är känd är dels att den är skriven på mål och att bokens ämne är “tabu”, homosexuell incest… går väl nästan att jämföra med tabun kring boken “Lolita”. Många har försökt få denna bok förbjuden.
Det ger en bra bild av hur de äldre pratar i vissa delar av norra Sverige.

1 Like