Kan vi inte presentera oss för varandra?

Listerland är i Blekinge. Har du inte sett värsta språket?

1 Like

Det var typ 20 år sedan “värsta språket” visades på SVT, så bra minne har jag inte. Var tonåring när det sändes. :sweat_smile:
I blekinge pratar man blekingska, en variant på skånska, skåningar kan inte prata enligt majoriteten av sverige :sweat_smile::sweat_smile: många vill att alla som pratar skånska ska tillhöra danmark :see_no_evil:
Många komedi-parodier “översätts” till skånsk voiceover för den komiska effekten…
För mig liknar skånska mer danska än ryska. Men det är min personliga åsikt. Sen att det finns ord som liknar svenska på ryska är nog på grund att vi har samma låneord…

1 Like

I Blekinge faktisk finns det många dialekter. Jag bodde i Skåne i fyra år och var många gånger i Blekinge på grund av min ex. Listerlandska är en ofta hånade fiskares dialekt. Det är ganska annorlunda till skånskan men så klart närmare än andra dialekter. Dem har sin egna räknesystem. Det kan vara svårt för folk som är inte från sydsverige att erkänner skillnaderna men för folk som bor i Blekinge är det ganska självklart vilken stan eller by man kommer från på grund av deras dialekt. Jag vet att många i södra sverige låtsas som de har mer gemensamt med Danmark än Sverige. Jag kände en politiker som bodde i Blekinge men kom ursprungligen från Bodin. När kommunen skulle prata om en sak som gällde Sverige sa han “Kanske jag kan bestämma för att jag är den ende svenskan här.”

1 Like

Kanske lite sen till introduktionen men här är jag ändå!

Jag är Dominic och kommer från Norrland, nere nu i Skåne för högskolan. Jag härstammar från tornedalen bland annat och är halvlibyer. Jag är dräglig på franska såväl som afrikaans (förresten var det jag som la till det (; ) och läser en kurs ryska nu i samband med mina studier. Därefter lär jag åka vidare till Taiwan i 2025 om allt går rätt på utbytesstudier när jag tänker ta igen med min kinesiska (och nu på nytt med traditionella tecken)

Jag har som modersmål inte endast svenska men engelska också

2 Likes

Bra att höra av dig! Hur går det med ryskan?

1 Like

Lite sisådär, i både rumänska och franska har jag för mig åtminstone att jag kunde läsa böcker av lättare grad vid det här laget (börjar min tredje månad nu i mars) men jag roar mig själv vid tanken att jag bara behöver en lite starkare bas ord- och frasmässigt innan det att jag kan dyka in i ren litteratur.

Lär du dig än svenska eller har du gått vidare till ett nytt språk förresten? (: