Lietuvių gramatika

http://moku.lt/darbai/moku.lt-daiktavardis parašyta, kad daiktavardis “gali eiti ir tariniu” ir duodamas pavyzdys:

Kaunas – miestas (tarinys).

Mane mokino, kad šiuo atveju tarinys yra “yra” ir jis praleistas - vietoje jo yra brūkšnys. Kitaip sakant pilnas sakinys turėtų būti “Kaunas yra miestas”, praleidus tarinį “yra” - “Kaunas - miestas”.

Kaip ir su daugeliu kitų gramatinių šedevrų taip ir čia nelabai įsivaizduoju, kur gyvenime būtų galima panaudoti šį labai informatyvų sakinį. Jeigu koks negras paklaustų: “Gyveni Kaune? Ar Kaunas yra kaimas?” atsakyčiau: “Ne, Kaunas yra miestas”, bet tikrai ne “Kaunas - miestas.”

Kita vertus, mus mokė, kad tarinys reiškia veiksmą, t.y. veiksnys atsaako į klausimą “kas”, o tarinys - “ką veikia”.

Šiuo atveju išeina, kas veiksnys yra (kas) Kaunas, o tarinys (ką veikia) - miestas…
Įdomi ta šiuolaikinė gramatika :slight_smile:

Va ką radau Wikipedijoje (Tarinys – Vikipedija)

"Tarinys – pagrindinė sakinio dalis, pasakanti pagrindinį sakinio veiksmą, veikėjo būseną ar jo ypatybę. Jis atsako į klausimus:

ką veiksnys veikia (veikė, veikdavo…) ar neveikia (neveikė)?
kas vyksta, darosi?
kas pasakyta apie veiksnį (kas jis, koks jis)?

Daugumoje atvejų tarinys yra reiškiamas veiksmažodžiu, tarkime, sakinyje „Kačiukas užmigo“, tačiau kartais, ypač kai veiksmažodis nurodo veiksnio būseną ar ypatybę, naudojamos „yra + vardažodis“ konstrukcijos („Kačiukas yra rainas“ arba „veiksmažodis + bendratis“ („Kačiukas mėgsta lakti pieną“). Šios konstrukcijos gali būti ir sujungtos: „Kačiukas gali būti susirgęs“.

Tariniui pavaldžios sakinio dalys yra papildiniai ir aplinkybės. Kartu su veiksniu tarinys sudaro sakinio gramatinį centrą. Viename gramatiniame centre gali būti keli tariniai."

Apie tai, kad tariniu gali būti daiktavardis - nieko… Bet jeigu ir būtų…

KAM VISO TO REIKIA NORMALIAM ŽMOGUI?

Kas galėtų atsakyti? Reikia tam, kad galėtų tapti mokytoju ir knisti nekaltiems vaikams protą?

Niekas nekomentuoja mano ereziškų pasisakymų :slight_smile:
Noriu patikslinti, ką tuo norėjau pasakyti. Aš paskutinius kelis metus, galima sakyti, mokausi kiekvieną dieną. Į distanciją grįžau prieš 8 metus, o prieš tai buvo stagnacija, kuri užsitęsė 15 metų. Kodėl? Greičiausiai todėl, kad pirma mano mintis, baigus visiukus buvo: “Ačiū Dievui, pagaliau daugiau nebereikės mokytis.”

Kodėl man tada šovė į galvą tokia mintis? Ar tik ne dėl to, kad dėstytojai ir mokytojai bandė prifarširuoti mano smegeninę šūdų, tokių kaip “mokslinis” komunizmas, TSKP istorija ir pan. (įdomiausia, kad buvo žmonių, kurie šių dalykų mokėsi taip uoliai, kad net tapo dėstytojais).

Dabar aš jau žinau, ko man reikia ir kas man įdomu ir didžiausia problema, su kuria susiduriu, yra laikas. Esu tikras, kad niekas iš normalių žmonių neatsimena visų šitų teorijų apie gimtosios kalbos daiktavardžius, net jei kažkada ir žinojo penketui (a.k.a. dešimtukui), dėl to ir šitas mokslas, deja, stoja į vieną gretą su aukščiau paminėtais. Todėl perfrazuoju savo klausimą ir klausiu dar kartą.

Kokia prasmė buvo kalti taisykles, daryti namų darbus, ruoštis kontroliniams, egzaminams ir kitaip gaišti brangų laiką visokiems niekams, kurių niekas vis tiek neatsimena ir svarbiausia - kurių niekam nereikia?

Ar ne geriau būtų išmokti, kaip teisingai maitintis, kaip prižiūrėti savo fizinį kūną ir kaip išsivalyti mintis nuo visokio šlamšto? O gal kam nors REIKIA, kad žmonės gaištų savo laiką ne tiems dalykams, kurie iš tikrųjų svarbūs gyvenime…

Hello, Gintaras.

Yes, you are absolutely right when you are saying that ours brains was filing with not valuable, interesting information and all this information was needed in that time until exam or until test: you got the score and go forward with new information.So what? I think this system helps children to be focused on sth and be in learning process all the time. Of course it would be great that all non valuable information would be exchange in health lifestyle, in health eating and etc. information which would help live more healthier, productive and real value life:))

@LadyBug
Wow! Long time no see :slight_smile: I’m literally shocked of how many time is wasted. We had to do things in order to do things? Pretty smart, huh? I’m very sorry (please excuse me my French :), but I’ll quote one of my old friends. He said:

“Чем бы детё не тешилось, лишь бы еб***ся не просило.”

Such logic looks familiar, huh? That’s pretty crazy but take a look. I started this topic 3 days ago. Yesterday I changed my lessons on my iPod and this is what I’ve heard on my very first lesson:

“You’re reading, you’re reading, you’re learning how do you make a good sentence? How do you make a good paragraph? How do you tell a good story? The more you read you just learn that subconsciously, intuitively. You don’t need to learn a bunch of horrible writing books that teach you all these rules about how to make a sentence and how to get the subject and the verb to agree and all that bullshit. Forget that. Read, read, read and you will acquire.”

Of course, that was my first and only English teacher A.J. reading a piece of S. Krashen’s book.

And this is what I’ve heard today:

“Millions of people falsely believe that “knowledge is power.” It is nothing of the sort! Knowledge is only potential power. It becomes power only when, and if, it is organized into definite plans of action, and directed to a definite end. This “missing link” in all systems of education known to civilization today, may be found in the failure of educational institutions to teach their students HOW TO ORGANIZE AND USE KNOWLEDGE AFTER THEY ACQUIRE IT.”

That was Napoleon Hill.

And this is one more guy:

“Schools are training people to be employees, to work for the rich”

There is one more interesting phrase at the end: “The worst way to learn is by reading and listening to lecture.” One guy researched and found this back in 1969.

What is the best way? Watch the video and you’ll see :slight_smile:

Gintarai, butum moksleivis mokykloje nepadetum bruksniuko rasant “Kaunas - miestas” gautum nuo mokytojos sprikta ir butum ramus.
Ir beto. Who the hell cares? “Kaunas - miestas” “Kaunas tai miestas” Miestas tai Kaunas". Toliau “Tu kaunietis?” Kaunietis tu?" Ir koks skirtumas? Joks. Taip pat ir anglu kalboje. Are you from Kaunas? You are from Kaunas? Pirmas aisku taisiklingas pagal gramatika anglu, bet ir tai tiek visi anglai tiek mes lietuviai kaip norim taip snekam. :slight_smile: Nes pamenu youtube’je ziurejau kaip kaufmanas snekejo su kazkuotai kad ir anglai daug klaidu labai daro.

Today I woken up earlier than always on the weekends in order to watch that video and to rewrite you. (Busy as always :DD and yesterday was Euro 2012 opened and we had two matches as you probably know :DD Well, all that I can to say: poor Czechs! Go Russia! :D).
You know, Gintaras, I am silent student, don’t like to be distracted other, I just work every day with my stuff (reading,listening, writing) and I do it just with little breaks out on the weekends sometimes or…just I am starting to feel that I need break :smiley: So ,I am here, I am learning, reading your posts guys, but from another room…

“Schools are training people to be employees, to work for the rich” - it is so true…and yes knowledge if you can’t to use it are meaningless, but unfortunately we are having exactly that type of knowledge in schools, in universities. So? What we had to do with it? I don’t know…but I can to say that I am doing with my knowledge: I take all what I get from that institution (just call it school) but in my head I have filter which is working after exam or test :smiley: I take information only that which I will be able to use tomorrow or someday in the future, information which are interesting for me and about which I can read and be interesting every day.
If you want to reach sth you must to thing different than all the crowd of people. You must to go against system which doesn’t work, you must follow your minds your ideas. All success people did it - that is the secret:) But unfortunately we are to afraid to do sth like that…so we don;t have many of genius :DD About me? hmm…let’s say I am teaching how to be in my side and how to be more aggressive in this situation :smiley: but it’s better that nothing.

I like the idea of Vera F. Birkenbihl: “Brain must help us to survive. We are very successful when we learn meaningful things.”

That’s the point! MEANINGFUL things!

I’m not against knowledge. I’m against grading system and spending too much time on things which have no importance in the end. The fact that kids do not want to learn these things is natural. However teachers put a pressure on them in order to make them to act unnaturally. But let’s face it. It’s against the mother Nature. So we have the result. The teachers label them stupid or losers when they are just pissed off of this bullshit.

But everyone of us is different, so in this case meaningful things are different for everyone of us. That’s another problem. For me maybe important things are health lifestyle, health eating habits and etc. for very creative person are important art, history and etc. …for me not… I always was running from art classes :DD so, I was really labeled like looser in this, but I was very good at math:) I think that people must to look that they want and what is interesting for them…One problem: easy to say - too hard to do! :smiley:

Vienas pavyzdys. Kūno kultūra mokykloje turbūt laikoma pačiu nesvarbiausiu dalyku. Tačiau, kai žmonės sulaukia tam tikro amžiaus, jų fizinio kūno būklė tampa pačia svarbiausia ir pačia skausmingiausia, tiesiogine to žodžio prasme, problema. Ar tai kam nors rūpi ten - viršuje? Ten rūpi surinkti kuo daugiau mokesčių. O vienas iš geriausių šaltinių yra prekyba vaistais. Tai - neišsenkantis šaltinis. Sveiki žmonės valstybei nenaudingi ir net daktarai turbūt retai kada pamoko (o gal ir patys nežino) kaip išvengti sveikatos problemų, tačiau labai uoliai išrašinėja receptus.

Klasikinis pavyzdys - TV reklama. Susikiškit į savo skrandžius viso pasaulio mėšlą ir, kai jau nebegalėsite paeiti, pirkite mūsų vaistus! Ir bus jums laimė. Ir žmoneliai ploja rankom. Kaip gerai - galiu valgyti VISKĄ! O pabandykite karvei ar asilui įbrukti į gerklę kažką, kas jam nenaudinga! No way! Todėl, kad jų niekas neišmokė elgtis nenatūraliai. Nenatūraliai gyvuliai elgiasi tiktai cirke ir tik dėl to, kad jiems “padėjo” Žmogus! :slight_smile:

@LadyBug
Yes, you’re right :slight_smile:

Mes mokomės natūraliai. Ne pagal vieną kurpalį kaip mokykloje, o taip, kaip kam patinka ir to, kas kam įdomu.

That’s the difference! :slight_smile:

Gerai pašnekėjom apie lietuvių gramatiką :slight_smile: Mokykloje mums sakė, kad rašyti gimtaja kalba su klaidom yra didelė gėda. Gal ir taip. Bet kokia praktinė nauda rašyti be klaidų, jeigu nesi rašytojas, korektorius, sekretorius ar šiaip raštininkas? Ir kiek laiko yra verta sugaišti dėl tokio įgūdžio? Man atrodo, kad anam pasauly tai neturės jokios reikšmės, o šitam yra ir svarbesnių dalykų.