Learn Russian

It’s probably easier to write the question in English than in Swedish. I would have to get hold of someone who is Swedish but can Russian who wants to help me get started with the course and learn some Russian

I’m native Russian language speaker. I’ll help you if you need to:)

Först borde du bekanta dig med det ryska alfabetet, och sen gå igenom några dialoger/ lära dig de allra vanligaste orden. “Who is she”-serien, tyckte jag var lite krånglig i allra första början, men det finns en hel del bra Nybörjar-LingQkurser du kan kolla upp. Ryska skiljer sig ju, som du förmodligen vet, en hel del från svenska, men är delvis “enklare” än t.ex Finska, om man tänker på likheter mellan ord o.s.v. Jag bläddrade igenom en Rysk nybörjarbok (den var från typ 60-talet) och snappade upp lite av grammatiken den vägen, inget jättetungt, men jag doppade tårna lite i det så att säga. Så börja med att låna/köp några nybörjarböcker med cd-skva och sen där efter, är det bara att hoppa in i några av LingQ kurserna. Det blir betydligt lättare efter några månader. I början är allt en dimma. Ingen kan lära dig, du måste “lära” dig själv. Det är i allafall min erfarenhet.

Hej
Jag skulle vilja förbättra min svenska. Men det finns nästa inga tutor hit på LingQ.
Förresten, @cribbe, hur är din ryska nu? Vill du prata igen på båda ryska och svenska med mig?
@Nybyggaren och cribbe, vill ni vara handledare på svenska och tjäna poäng?

PS. Я говорю по-русски, I speak English, ich spreche Deutsch, parlo l’italiano, mówię po polsku…

Ha ha. Я говою не хорошо. Но вероятно лучше сеичас. Это трудна выть handledare из-за времия.

Jag ska nog klara av att lära dig svenska, men kan du lära mig det ryska alfabetet så vore jag tacksam

Hej Cribbe, Det svåraste är väl att kursen är på engelska
, så först måste jag sätta mig in hur sidan fungerar, sen förstå vad som begärs av mig och sen försöka mig på den ryska grammatiken. Hade sidan varit svensk hade det vart betydligt enklare att komma igång

The 1st lesson there is about the alphabet.
Lektion 1 är om alfabet.

Men du kan ju ställa in “sidan” på svenska, och uppslagsboken till Svenska. Eller du menar kanske en specifik kurs. Själv undviker jag “kurser”, jag importerar för mig intressant material, och använder oftast engelska som uppslagsord, men det går ju även att ställa in, som sagt, svenska där. Finns inga genvägar, ingen kan lära dig ett språk, du kan bara lära dig själv. Övning ger färdighet.

I can help

1 Like