Hur skulle man översätta den här gamla texten till engelska?

“en kallas inte Pundhufwud, som haar fått gott pund, eller gott hufwud, utan dhen som haar stoort hufwud ok lite wett”

Vad betyder “fått gott pund” och menar det bokstavlig någon med stor huvud men låg intelligens? Från den wikipedia artikeln om pundare.

2 Likes

Jag frågade ChatGPT och svaret var intressant:
Visst, här är en översättning av den gammaldags svenska texten till engelska:

Original Text:

“en kallas inte Pundhufwud, som haar fått gott pund, eller gott hufwud, utan dhen som haar stoort hufwud ok lite wett”

Translation:

“One is not called Pundhufwud (Blockhead) who has received a good pund (talent) or a good head, but the one who has a big head and little wit.”

Explanation:

• “fått gott pund”: In this context, “pund” is an old Swedish term that can refer to a talent or gift (similar to the parable of the talents in the Bible). Therefore, “fått gott pund” means “received a good talent” or “has been gifted.”
  • The phrase means that a person is not called “Pundhufwud” (which is an old term for “blockhead” or “fool”) because they have been given a good talent or intelligence. Instead, it refers to someone who has a large head (metaphorically suggesting arrogance or self-importance) but little intelligence.

So, the term “Pundhufwud” (Blockhead) is used for someone with an inflated sense of their own intelligence (a big head) but who actually has little intelligence (little wit).

1 Like

Svenska.se is your friend here.

pund | SAOB | svenska.se (definition 6)

One is not called a blockhead (dumb, big headed) who has received gifts from God or a good head, but rather he who has a big head and little sense/reason.

Tack! Det var faktiskt därifrån jag tog citatet men jag har inte läst bibeln på svenska och jag har insett att man borde göra så om man vill förstå ett språk på en djupare nivå.

Jag har mycket svårt att förstå gamla svenska citat från äldre nyasvenskan eftersom det finns så många ord som är stavade på ett annorlunda sätt eller används föga idag. Därför var jag mycket imponerad när jag fick veta att Chat GPTs näst bästa språk är faktisk svenska!

Jag har frågat Chat GPT hur många ord hen vet på svenska och så fick jag svaret det var miljontals. Vad bra!

1 Like