1000-day german streak farewell

Yeah. The skills are different from each other and have to be drilled separately. I’m focused on listening comprehension myself and have made pretty good progress though I’m not there yet.

I have a theory for what it’s worth:
I believe that grammar intensive languages (e.g. russian, german, arabic etc) require extensive drilling to achieve fluency in spoken skills.
I also believe that somehow your brain is able to fill in the gap even if it’s grammar intensive for listening and potentially also for reading.

But yeah the speaking component isn’t easy. I can understand Russian to low intermediate level pretty decently but I speak like a three year old with mangled grammar. I was also (like you) thinking that I would be able to do it in less than a year. Here I am 9 months in. I’m still hoping to achieve full listening comprehension by a year or so. But spoken? forget it. It’ll likely take a full additional year of drilling grammar forms to get there.

My hypothesis is for much less grammar intensive languages (English? Creoles? and hopefully Mandarin) that the lift to achieve spoken fluency will be much less.

When you say “extensive drilling” what do you mean by it?
Do you mean actually opening a grammar book, reading about grammar rules, solving some drilling exercises, and then noticing them in reading?
or do you advocate for sentence mining via Anki, you analyze a sentence and notice grammar patterns?
I always wonder when it comes to your approach which is listening-based/heavy introducing easy readers meant for learners may expose you to different grammar patterns therefore indirectly helping you with spoken fluency? Based on my own experience learning German, reading helps with speaking and listening, but I have not seen the same effects with listening alone being transferred into reading.
But I can tell you that in a spontaneous conversation my subconscious mind was able to pull out whole sentences which I read in a contemporary novel. In my opinion, reading complements both listening and speaking skills.

“To be fair, I have 600-day streak but I can definitely say that for 500 I completely used it wrongly. Now I’ve been studying with LingQ in a completely different way.”

Could you expand on this? As a somewhat new user, I’m curious what methods you apply and how you use LingQ differently now?

Hallo,
Herzlichen Glückwunsch für Ihren Fortschritt und vielen Dank für Ihre Beiträge!
Ich lerne seit Jahren Deutsch. Früher hatte ich aufgegeben, Deutschsprache zu lernen, und wieder habe ich angefangen sie zu lernen. Für mich war es gar nicht möglich, nur fast drei Jahren viele Hörsendungen auf Deutsch zu verstehen und Deutsch zu sprechen wie Sie (für mich immer noch nicht leicht zu sprechen).
Bevor ich LingQ begegnet war, habe ich hauptsächlich die Aufgaben von deutschen Sprachtexten in einer Sprachschule meines Heimatlandes gemacht. Zudem habe ich ZDF Heute oder Tagesthemen etc. in Website angeschaut, aber einige Teile davon habe ich nicht verstanden. Das lag ziemlich an meinen Wortschätzen, und ich dachte, dass ich die Transkripte lesen mochte.
In LingQ stehen viele Materialien zur Verfügung, darunter die von Tagesschau, Heute Sendung und Heute Journal, die Sie erstellt haben. Wenn ich die Sendungen höre, lese ich die Untertitel (Transkript von Youtube sind nicht 100% richtig, aber ziemlich korrekt), und dann markiere die Wörter, die ich nicht kenne, und recherchiere sie bei verschiedenen On-line Wörterbüchern. Bei mir ist es besonders hilfreich, dass ich auf dieser Weise viele Redewendungen sammeln kann. Redewendungen sind sehr schwierig, ich muss mir wahrscheinlich nicht alles merken. Geschweige denn ich kann sie in den Mund nehmen. Aber ich denke, dass viele davon umgangssprachlich aufkommen, und fürs Erlangen meines hohes Sprachniveaus sollte ich mehrere Redewendungen kennenlernen. LingQ ist fürs Lernen sehr geeignet. (Schade ist es, dass meine bisherige Art und Weise, einen ganzen Satz in eine „Note“ zu schreiben, in jüngsten LingQ nicht einfach ist). Grammatikübungsmaterialien über Redewendungen könnten mich langweilen (Möglicherweise brauche ich sie, aber weiß ich nicht).
Meine Sprachfähigkeit kann sich nicht schnell und leicht verbessern (das liegt an meinem Charakter, schüchtern zu sein), aber Ich glaube, dass mein Sprachniveau doch Schritt für Schritt (sehr langsam) bei der Verwendung von LingQ nach oben gehen kann. Jetzt konzentriere ich mich eher auf Englisch, aber in Zukunft möchte ich mich noch einmal mit Deutschsprache härter beschäftigen.
Verzeihen Sie mir bitte, dass ich in meinem Text viele Fehler machen könnte.