Olen ruvennut harkitsemaan Suomeen muuttoa Koreaan muuton sijasta. Alkuperin idea oli mennä Koreaan ensi vuonna englannin kielen opettajaksi, mutta minua ehkä kiinnostaisi sittenkin Euroopassa asuminen enemmän tällä hetkellä kuin Aasiassa asuminen. En kuvittele, että olisi paljon esteitä tämän idean toteuttamisessa, koska olen kaksoiskansalainen (Suomi-Australia) ja minulla on paljon kontakteja Suomessa. Yksi asia kyllä tuli mieleen: armeija V siviilipalvelus. Luin jossain nettisivussa, että kaksoiskansalaisten ei tarvitse suorittaa asevelvollisuutta jos he ovat asuneet suuren osan elämästään (ja he asuvat edelleen) Suomen ulkopuolella, mutta asia ei taidakaan olla niin selvä. Luin myös, että valtio voikin helposti vaatia asevelvollisuuden suorittamisen tällaiselta henkilöltä jos hän päättä muuttaa Suomeen ennen 30v syntymäpäivä vuotta, joka juuri koskisi minuun. Sen takia, haluaisin saada vähän lisätietoa asiasta ennen kuin teen minkäänlaisen päätöksen.
Nettisurffailuissani olen löytänyt useita keskustelu-palstoja joissa pidetään sivareita aika pahana. Voiko siviilipalvelukseen meneminen vaikuttaa aika negatiivisesti sosiaali- ja työelämässä? Tällainen vaikutus minulle jäi näiden palstojen kommenteista, ja on myönnettävä, ettei inttikään minua kauheesti kiinnosta. Toinen ongelma on, että en ole löytänyt ollenkaan tietoa siviilipalveluksen varsinaisesta duunista. Voiko kukaan minulle kertoa minkälaiseen työhön siellä saattaisi joutua? Tässä vaiheessa tämä Suomeen muutto on vasta idea, mutta vuodenloppuun mennessä asia on jo varmaan selvä. Jos teillä on minulle ollenkaan vastauksia tai muita ehdotuksia, se olisi suuri apu. Kiitos.