New course about French elections: Les élections présidentielles c'est aujourd'hui!

If you’re interested in French elections, I’ve just uploaded a new course on the library.

Si vous êtes intéressés par l’actu française, vous devez savoir que c’est aujourd’hui le premier tour des élections présidentielles. Alors si vous voulez savoir comment se déroulent les élections en France c’est par ici Login - LingQ

Si vous avez la moindre question n’hésitez pas!

8 Likes

I listened to it, thanks. I’ve learned words like “isoloir”, “dépouillement” which I’ve never heard of before.

Just out of curiosity, what is the story behind “Mince!, C’est pas vrai!”? :slight_smile:

Je ne peux pas trouver cette lecon.

1 Like

It’s so nice of you to contribute to the Lingq library. We need someone like you over on Japanese Lingq!!

1 Like

Merci

1 Like

Merci pour les lessons !

1 Like

Ah! Ah! Sorry about that!! I made a mistake while I was recording and I forgot to delete that part when I first uploaded the audio!! You must have downloaded it at the beginning. Now it’s ok :wink:

I’m happy you’ve learned new words. We only use these two words when we talk about elections and we don’t use them a lot, That’s probalby why you had never heard them before.

Sorry I think I didn’t paste the right link. Now it’s ok.

Thanks a lot! I wish I had the save level in Japanese!

1 Like

De rien. Ça me fait plaisir de partager.

Well, I guess I’ll have to prepare a lesson for the 2nd round!

2 Likes

En tout cas peut-être que la plus grosse surprise de ce 1er tour c’est que chez nous les sondages ne se trompent pas :stuck_out_tongue:

1 Like

I don’t understand this rule of registering before having the right to vote. All citizens should automatically have this voting right. How does it work in other countries ?
To me une liste electorale is a list of candidates from one party - not the list of electors.

1 Like

How does it work in Belgium?

En même temps beaucoup de personnes se basent sur les sondages pour voter. Si elles entendent que selon les sondages un candidat a très peu de chances de gagner alors elles préfèrent parfois voter pour un autre candidat qui leur plaît moins mais qui aura plus de chance d’être au second tour. C’est le vote dit “utile”… Donc ça influence aussi à mon avis.

Hi! Yes when you turn 18 you are autamatically registered now. But if you move out for example you need to register again. I was abroad for many years, registered in a French Consulate, and if I hadn’t registered where I live now in the “liste électorale” before December the 31st I couldn’t have voted yesterday. It’s to make sure you don’t vote in different places at the save time. You can only vote where you’re registered.

C’est vrai, surtout depuis 2002 et l’entrée du FN dans la “cour des grands”, on n’est plus assuré d’avoir un candidat de son camp au 2nd tour et cela pousse aux calculs que tu décris. C’est une dérive due au type de scrutin et à l’hyperprésidentialisation, s’il y avait au moins un peu de proportionnelle ce serait différent je pense.

1 Like

Je suis bien d’accord tiens!