Kuo kvepia gramatikos mokymasis (atsakymas - migrena ir lėta bei skausminga mirtimi)

Kažkada prieš 30 metų parašiau “vis dėl to”, ir lietuvių kalbos mokytojas ištaisė į “vis dėlto”. Praėjus 30 metų, mano atmintis jau nėra labai stipri, todėl pasitikrinau. Labai jau nenatūraliai atrodo tas “dėlto”

Paaiškinimai iš Valstybinės lietuvių kalbos komisijos puslapio http://www.vlkk.lt/

“Dalelytė vis, sudarydama su kitais žodžiais samplaikines dalelytes bei jungtukus, visada rašoma atskirai nuo tų žodžių (Lietuvių kalbos rašyba ir skyryba, Vilnius, 1992, p. 40). Taigi rašoma vis dėlto.”

Toliau.

“Dalelytė gi rašoma kartu su visais nekaitomais vienskiemeniais žodžiais, todėl rašome visgi.”

Pirmame paaiškinime matome žodį “visada”. Po antrojo paaiškinimo man iškilo klausimas. Tai “visada” ar vis dėlto “nevisada”?

Mokslo paskirtis, kaip aš suprantu, yra išaiškinti mus supančius dalykus ir procesus. Bet leiskite paklausti, ką bendro su sveiku protu turi visas šitas kalbos komisijos briedas?

Ar dėl tokių dalykų verta kvaršinti galvą?
Lygiai taip pat yra su kirčiavimu. Aš mokykloje visada gaudavau 4 arba 5 (senoji vertinimo sistema, dabar tai būtų 8-10) iš kirčiavimo. Tačiau aš nemokėjau nei vienos taisyklės :slight_smile: Kirčiuodavau iš klausos. Mokiausi paprastai, paėmiau knygą smulkiu šriftu, sužymėdavau porą puslapių ir nešdavau mokytojai. Per savaitę nuo 60-80% daromų klaidų liko 1-4%.

Pasidariau savas taisykles:

  1. Kairinis visada aiškus, tariamas labai trumpai.
  2. Dvigarsių ir dvibalsių jei kirčiuotas pirmas tai dešininis, jei antras riestinis.
  3. Jei nežinai kokį dėti ant paprasto skiemens (su kairiniu viskas aišku) dėk riestinį, vis vien jie sudaro gal 90% :slight_smile:

Kažin ką pasakytų mano mokytoja perskaičius šitą rašliavą, nes tuo metu mane laikė pavyzdžiu kitiems. :slight_smile:

Problema tame, kad absoliučiai daugumai atrodo, kad verta ir netgi būtina :slight_smile:

O ką pasakytų mokytoja? Greičiausiai kažką panašaus, kaip vakar pasakė viena mokytoja iš supermamų forumo:

“Siaip galiu pasakyti (kaip destytoja), kad, jeigu gimtakalbis yra mokytojas pagal specialybe, tai tada jis is tikruju gali sauniai mokyti kalbos, ypac nuo A2 lygio (kai mokiniai jau gali suprasti ir kazka atsakyti laisviau).
Jeigu pradedama nuo nulio, tada, zinoma, geriausia, kad mokytojas galetu paaiskinti gramatika lietuviskai, isversti nezinomus zodzius (ko uzsienietis padaryti negales, jeigu jis nemoka lt).
Taip pat, jeigu gimtakalbis nera mokytojas, tai jis vargu, ar ka nors paaiskins, gales pakalbeti ir viskas. Pati buvau susidurusi su daugeliu uzsienieciu angliakalbiu, kurie net veiksmazodziu laiku pavadinimu nezinojo… Tai jau ir paaiskint negaletu, sakytu, kad taip sakoma ir viskas”

Vargšė net nežino, kad jau šimtus metų egzistuoja tokie dalykai, kaip žodynai - ji mano, kad išversti gali tik mokytojas. Antras dalykas, ji pastebi, kad gimtakalbiai net nežino veismažodžių laikų pavadinimų. Tačiau nepastebi, kad tie patys gimtakalbiai kažkaip vis dėlto susišneka savo gimtąja kalba.

Žodžiu akmens amžius. Kaip bebūtų keista, bet tokie (leisiu sau uždėti kabutes) “mokytojai” ir yra didžiausi stabžiai. O paprasti žmonės jais tiki. Rezultate gauna tai, ką ir parašiau pavadinime. Galvos skausmą ir nevisavertiškumo kompleksą.

Aš pats pagal specialybę mokytojas, tik tiksliųjų mokslų. Bet ir čia man būna labai malonu kai mokiniai savaip sprendžia užduotis ir netgi randa tokių variantų apie kuriuos aš net nepagalvojau. Visada stengiuosi įkalti savo mokiniams, kad sprendimo būdų yra keletas. Dėl šito tenka kartais pakariauti su kolegomis, jie mėgsta kad moksleiviai spręstų tik jų naudojamais būdais… o kur lieka vieta interpretacijoms, savarankiškumui…

Geras Gintarai straipsniukas apie ‘‘Mokytoja’’ is Supermamų :smiley: Kaip AJ sake kam rūpi tie anglų kalbos gramatikos pavadinimai,jei ir be jų gali bendrauti lasivai.Tiesa kad kai kurie ‘‘Mokytojai’’ gyvena vis dar akmens amžiuje…

@Ramdeath
Pagarba :slight_smile: Visada gerbiau ir pavydėjau savo matematikos mokytojams ir dėstytojams, nes niekaip nesuprasdavau ir iki šiol nesuprantu, kaip jie atsimena tą matematiką ir kitus sudėtingus dalykus. Vėliau buvo teorinė mechanika, medžiagų atsparumas, mašinų ir mechanizmų teorija, šiluminė technika, varikliai ir t.t. Ten be galo daug skaičių, kilometrinių formulių ir, tiesą sakant, nelabai atsimenu, kaip išlaikiau egzaminus - matyt ten tokiems kaip aš būdavo keletas lengvesnių klausimų :slight_smile:

Turbūt ne veltui tikslieji mokslai yra kaip ir atskirti nuo kalbų. Tarp kitko, tavo kirčiavimo problemos sprendimas - pakankamai matematiškas - radai sistemą ir ją pritaikei :slight_smile:

Visi žmonės išmoksta kalbėti patys, tik vėliau tai yra kažkodėl pamirštama. Tuo tarpu išmokti tikslųjų mokslų be kvalifikuotos pagalbos tikriausiai būtų be galo sunku - visada lengviau, kai paaiškina. O dėl interpretacijų tai prisimenu vienas mano grupiokas per įskaitą išsprendė uždavinį taip, kaip dėstytojas dar nežinojo. Cituoju: “Įdomi interpretacija, pasirašau” :slight_smile:

Aš turiu draugą, kuris mokosi kalbų ir vaikšto į kursus. Jo nedomina efektyvūs būdai. Sako: “mokytis kalbų yra malonu, jeigu greitai išmoksi, prarasi daug malonumo”. Keisčiausia, kad jis įsitikinęs, kad kalbų reikia mokytis su mokytoju. Beje, tai jis ir davė man Veros F. Birkenbihl knygą. Vieną kartą jis man pareiškė: “Aš tai negalėčiau išmokyti žmogaus kalbėti lietuviškai”. Sakau: “O kas išmokė lietuviškai tavo vaikus?” Sako, kad vaikai patys mokosi…

Tame ir matau problemą, kad suaugę jau pamiršo, kad gali mokytis patys. Aš turiu mokytoją, bet skirtingai nuo to atvejo, kur pacitavau, susiradau sau mokytoją po 2 metų, o ne nuo pat pradžios ir ji manęs nieko nemoko, o tik paaiškina, papasakoja ir po pokalbių arba rašto darbų duoda ataskaitą apie būdingas klaidas, kurias aš JEIGU NORIU (bet neprivalau) galiu išgyvendinti. Mes kalbamės apie tai, kaip kalbasi paprasti amerikiečiai, nes KALBA - tai ir yra tai, ko aš noriu išmokti.

Čia nuoroda, kaip mes dirbame:

Kadangi tiksliukai visada buvo penkiom galvom už mane aukštesni, tai jie ir nusipelnė pagarbos. O čia, jeigu aš, nieko nebaigęs, per porą metų galiu “padaryti” diplomuotą mokytoją su 15 metų mokymosi ir 10 metų darbo stažu, tai sakyčiau “groš cena” tokiai mokytojai. Užuot burbėję, geriau patys eitų mokytis, nes, kaip pastebėjo Zamiatkinas, dauguma kalbų mokytojų patys yra bejėgiai, kai reikalas prieina prie kalbos supratimo iš klausos ir bendravimo kita kalba. Kita vertus, o iš kur jie galėtų suprasti, jeigu viskas, ką jie darė tuos 25 metus, buvo arba gramatikos studijos, arba gramatikos dėstymas.

Sveiki, skaitau šį forumą ir atrandu nusiraminimą. Mokausi anglų kalbos privačiai pas mokytoja, tačiau labai nekaip sekasi. O ir mokytoja manimi pasibaisejusi (atsitiktinai nugirdau pokalbi :)). Kai išgirdau tai, kad tokio mokinio ji dar nėra turėjusi, tiesa sakant, žemė išslydo iš po koju.Jau ir taip turiu baisinį kompleksą dėl kalbos, o po to tiesiog viskas sugriuvo į šipulius. Bėda ta, kad visai negaliu kalbėti. Suprantu nemažai, bet nesurezgu net paprastučio sakinio ir progreso nematyt. O turint omeny, kad anglų mokinausi ne tik mokykloje, bet ir aukštojoje , apima juoda neviltis ir siaubas. Tai ką perskaičiau internete apie savarankišką mokslą, man įkvėpė vilties ir tikėjimo savo jėgomis. Ačiū :slight_smile:

@smegenys
Vakar kalbėjau su tokiu vaikinu, kuris dabar yra Ispanijoje. Būtų smagu, jeigu jis pats čia ateitų ir papasakotų įspūdžius. O šiaip tai, jeigu skaitai rusiškai, tai perskaitytk Zamiatkiną. Ką išgirdau iš to mūsų “ispano”, tai viskas taip, kaip ir aprašyta toj knygoj.

Bet čia citata tavo atvejui :wink:

…вы должны перестать считать себя идиотом.

Я беру на себя смелость утверждать, я решительнейшим образом утверждаю, что вы не идиот!

Как? Вы не думали, что вы идиот, и без моих утверждений?
Уверяю вас, мой любезный собеседник, что вы так думали и думаете!

Продукт нашей школьной системы не может так не думать – как минимум в том, что касается ваших – наших! – способностей к освоению иностранного языка.

Вам много лет и к тому же в самом впечатлительном возрасте, с упорством, достойным лучшего применения, внушали, что вы – в силу вашего природного идиотизма – не способны к изучению иностранных языков. И вы, мой бедный, жестоким образом обманутый собеседник, уже настолько сжились с этой мыслью, что даже забыли о том, что вы так думаете – маленький, запуганный учителями в школе мальчик, сидящий глубоко внутри вас, не может так не думать.

rolan, manau čia besimokantys tikrai ruošiasi ne romanus rašyti, o tiesiog pradžiai susikalbėti

Na kam tie klausimai su paslėpta mintimi. Gali būti, kad tu kalbi apie visus žmones ir kad gramatika būtinai reikalinga pvz rašant romanus, nes juos skaitys daug kas. Aš su tuo nesiginčiju. Tiesiog aš čia kalbu apie tai ko mes mokomės ir kokie mūsų tikslai, kurie tarp kitko irgi gali būti skirtingi. Nesivelkim į ginčą.

Gramatikos klausimas yra be galo svarbus. Ginčytis nereikia, kadangi tie, kas mokosi LingQ, tikriausiai žino, kam reikalinga gramatika, o kas tuo netiki, tie LingQ nesimoko. Man neduoda ramybės kitas klausimas - kaip paaiškinti tiems žmonėms, kurie to nesupranta…

Nė kiek neperdėdamas galiu teigti, kad vien tik Lietuvoje yra šimtai tūkstančių suklaidintų žmonių, kurie negali išmokti tos nelemtos anglų kalbos vien tik dėl įsitikinimo, kad reikia būtinai mokytis gramatikos. Tai yra turbūt pats sunkiausias ir pats neproduktyviausias būdas mokytis kalbų. Žmonėms paprasčiausiai neužtenka parako taip mokytis ir jie dėl to nekalti, bet jie to nežino. Jie nežino, kad juos mokina žmonės, dauguma kurių patys, galima sakyti, nemoka angliškai. Jeigu, kaip tame pavyzdyje, mokyta ir patyrusi mokytoja rašto darbe padarė 12 klaidų 9 sakiniuose, tai apie ką čia dar diskutuoti… Ko verti jos taisymai ir jos rašomi pažymiai ir kuo geresni kiti kalbų mokytojai, kurie patys mokėsi tokiais pačiais būdais?

Bet žmonės to nežino. Man patinka Steve video gramatikos tema “Learn before you study”. Aš čia pilstau iš tuščio į kiaurą, o jis sugebėjo viską pasakyti keturiais žodžiais :slight_smile:

Temos pavadinimas nevykęs. Negalima rašyti ir klausimo ir atsakymo šalia, nes tada nėra prasmės atidarinėti temą. Mano idėja buvo parodyti, koks tai yra komplikuotas dalykas ta gramatika. Taisyklės, išimtys ir t.t. Seniau sakydavo, kad vaikai eina į mokyklą mokytis rašto ir raštingas žmogus yra “gramatnas”, o “negramatnas” reiškia neraštigas. Bet visi nerašingi žmonės mokėjo ir moka kalbėti, jei tik nėra kurčnebyliai. Tuo tarpu, kai tai liečia užsienio kalbas, galima sakyti, kad rašto moko kurčnebylius žmones. Totalus nonsensas.

@miride
Dabar - po dviejų su puse metų - aš jau pradedu kreipti dėmesį į savo pasikartojančias klaidas. Bet tai dabar! Aš jau gana gerai suprantu kalbą ir jeigu man pasako, kad po “however” sakinio pradžioje reikia dėti kablelį, tai aš ir atsimenu tai, bet jeigu tai pateikti žmogui, kuris dar net akyse nėra matęs to “however”, tai jis paprasčiausiai nieko neatsimins. Pagal H.Ebbinghauzą po mėnesio žmogus atsimena vos 20% išmoktos informacijos, jeigu jos nesikartoja.

Retorinis klausimas. Kam gaišti savo brangų laiką dėl to, ko neįmanoma prisiminti ne dėl to, kad kažkas yra blogas mokinys, bet fiziologiškai ar (nežinau, kokie ten procesai vyksta smegenyse) biochemiškai neįmanoma. Tiesiog taip veikia normalių žmonių smegenys.

Aciu, citata tinka :slight_smile: Del gramatikos, hm, na, man ji savotiskai patinka. Mano visa esybe verziasi valandu valandas daryti gramatinius testus ir pratimus, kad tik nereiketu bandyti kalbeti :slight_smile: Neteigiu, kad puikiai zinau visus anglu laikus, taciau, jeigu galeciau tiek pasakyti angliskai, kiek zinau gramatikos, tai manes cia nebutu. Kol kas niekaip neina nurident nuo smegenu to bloko.

Čia gal reikėtų patikslinti, ką aš norėjau pasakyti.

Sakydamas “gramatikos mokymasis”, turėjau omeny “anglų kalbos mokymasis gramatikos ir vertimų metodu”. Kitaip sakant “pernelyg ankstyvas” gramatikos mokymasis. Va, Smegenys yra puikus pavyzdys. Gramatiką moka gerai, o kokia iš to nauda?

Noriu grįžti prie tos mokytojos patikrinimo istorijos. Akivaizdu, kad ji puikiai išmano gramatiką. Ir kas iš to? Čia du žodžiai, kuriuos ji pavartojo ir korektorės komentarai.

“warned” (turi būti “told”)
“Warned” usually implies the potential for bad things to happen, like in “his supervisor warned him that she would not tolerate lateness.” That doesn’t seem to apply in this context, so told is the better choice.

“shortly” (turi būti “briefly”)
“Shortly” means soon, like for example “I’ll be with you shortly”. “Briefly” describes an action that takes place over a short period of time.

Kitaip sakant, ji moka laikus, artikelius, skyrybą, bet nežino kada kokį žodį vartoti. 12 klaidų 9 sakiniuose IMHO yra daug. Bet kuris mokinys už tai gautų lygiai 2. Bet jeigu žmogus nemoka angliškai, iš kur jam žinoti, ar mokytojas moka? Štai, ką aš norėjau pasakyti.

Gramatika yra kaip degtukai. Jeigu jos mokytis laiku ir protingai, ji gali duoti naudos. Bet jeigu duoti degtukus 2 metų vaikui pažaisti - didelė gaisro tikimybė. Tas gaisras sudegina ir pasiryžimą mokytis, ir motyvaciją, nes galiausiai žmonės nori suprasti ir kalbėti, o gramatika tam niekaip nepadeda. Gramatika yra “output”. Jeigu žmogus dar nesupranta kalbos ir rūpinasi “output”, tai pagal Verą F. Birkenbihl jis eina prieš smegenų veiklos principus ir todėl tik apsunkina savo mokymąsi.

Na, ką gi…Gal ir be reikalo aš sukėliau tą diskusiją ape gramatiką, nes iš tikro man patinka ši negramatinė metodika ir su Gintaru aš visiškai sutinku. Tiesiog aš dabar esu lyg ir kryžkelėje. Aš nebenoriu klausytis. Gal tokia maža krizė. Nuo lapkričio 21 dienos aš perklausiau 13 Effortless English pamokų komplektų ir 10 VIP pamokų komplektų. Be to, dar buvo visi filmai, kuriuos AJ siuntinėja VIP nariams ir bonusinė medžiaga. Klausydavau po 20 kartų. Paskutines tris VIP pamokas tiesiog pasidėjau į kojinytę. Nors tiesą sakant, žinau, ką daryti. Galiu skaityti knygas. Gal po kurio laiko vėl pasiilgsiu klausymo. Visada mokiausi intuityviai ir, jei organizmas pradeda priešintis, matyt, reikia klausymą trumpam laikui atidėti. Bet ačiū visiems už mintis. Kartais, kai bandai įtikinti kitą, geriau supranti save:-)

Miride, jeigu nusibodo klausytis, tai ko gero reikia arba kažką totaliai pakeisti arba pailsėti. Gali būti ir gramatika. Kodėl ne? Juk tu jau ne naujokė ir tie pavojai, kurie tyko naujokų, tau jau neturėtų būti aktualūs. Kiek žinau prof. Alexander Arguelles mokosi gramatikos ir jam tai ypatingai netrukdo kalbėti kalbom, o jis yra vienas iš top poliglotų.

Nors man atrodo, kad gal tu tiesiog persidirbai. Labai jau tavo skaičiai įspūdingi :slight_smile:
Kas liečia įvairumą, tai mano klausymus šiai dienai sudaro:

AJ Success Business Lessons (pamokos) - 71 min;
Real English (pamokos) - 76 min;
Brendon Burchard (marketingas) - 126 min;
Tony Robbins (personal growth) - 100 min.

Viso 373 min. arba 6 val ir 21 min. Visa tai ir suku iš eilės ratu kažkur apie mėnesį. Išeina apie 10 perklausymų arba po 2 val. per dieną. Po mėnesio keičiu, tik Real English nespėju perklausyti 15 kartų, tai šią pamoką klausau kažkur 1,5 - 2 mėnesius.
Plius dar žiūriu Bill Cosby po 20-60 min. kasdien. Buvau pradėjęs žiūrėti Friends, peržiūrėjau 10 epizodų, bet nusprendžiau pirmiau užbaigti su Bill Cosby. Liko du sezonai iš aštuonių.

Man atrodo, kad tai yra gerai, nes pagal P. Wozniaką, kuo didesni intervalai tarp pakartojimų, tuo geriau tai įsitvirtina atmintyje. Niekada nesėdėjau vien tik ant AJ, tai nežinau, kas tai yra, bet spėju, kad gali gerokai nusibosti tas pats per tą patį.

Na, bet tu jau didelė, susitvarkysi pati :slight_smile:
Tik nepradink ilgam. Tavo balsas čia labai svarbus.

Ačiū, Miride. Tu mums padovanojai antrą fantastišką istoriją.

Dar prieš tau parašant pamaniau (tai žinoma žiauru, bet ką jau padarysi, kad aš taip galvoju), kad tavo situacija mums čia visiems labai naudinga. Jau pirmojoje tavo istorijoje prasišviečia čempioniškas charakteris. Ne kiekvienas gali dirbti su tokiu pasiryžimu ir atsidavimu. Gaila, bet tokių žmonių yra vienetai. Taigi, tai praeis ir tu eilinį kartą pakilsi. Ir tada (tuo net neabejojau) mums padovanosi istoriją Frustracijų skyriuje.

Man atrodo, kad ta problema yra visų svarbiausia. Būtent čia žmonės krenta, kaip lapai. Lengva rašyti: “aš atklausiau 1000 valandų”, “aš išstudijavau penkias gramatikos knygas” arba “aš atvaikščiojau į kursus 5 metus”. Tai nieko neduoda normaliam mokiniui, tik gąsdina.

Tačiau tai, kaip aš pargriuvau ir KAIP po to atsikėliau - štai kas gali žmonėms duoti viltį! Kadangi pargriūna visi. Tik ne visi žino KAIP atsikelti. Ir tie, kurie pasidalina tokia patirtimi, yra neįkainojama dovana visiems mokiniams.

Dar kartą AČIŪ ir, savo ruožtu visiems bendramoksliams dovanoju šitą:

Oi, Gintarai… Aš verkiau, paskui juokiausi, paskui vėl verkiau… Yra dalykų, kurie mus padaro geresniais. Toks yra tas filmukas. Ačiū.

@rolan
Čia ne pavadinimas, o rūšis. Konkrečiai tai yra 12 interviu serija su geriausiais pasaulio interneto marketeriais.

Besikartodamas savo žodžius radau tokią frazę iš senų laikų:

“I deliberately ignored explanations of the theory of Chinese grammar because these theoretical explanations made no sense to me.”

Čia Steve rašo apie tą laiką, kai jo “darbas” buvo mokytis kinų kalbos už valstybės pinigus. Atrodytų, kad jeigu jau valstybė siunčia tave mokytis, tai būdamas lojalus pilietis turėtum vykdyti visus nurodymus. Bet atrodo, kad Steve jau tada sveikos nuovokos turėjo daugiau negu lojalumo :slight_smile:

Šitas pavyzdys demonstruoja, kokio masto tai yra figūra. Mes čia jau pripratę prie jo, tai tą tikriausiai dažnai pamirštame, o gal net nepastebime.

Gerai, gerai, gerai…:slight_smile:

Aš šią savaitę padariau tokį mažą atradimą ir gal tik dabar galų gale išsilaisvinau…:slight_smile:

Aš sutinku, nereikia mokytis gramatikos:-)